Milieuminister Jacqueline Cramer en de autobranche zijn het eens geworden over
zo’n sloopregeling. Zij bezegelden de deal vrijdag op de AutoRAI in
Amsterdam.

Schoneluchtpremie
De PvdA-bewindsvrouw had het over een "schoneluchtpremie”, omdat de nadruk
ligt op het terugdringen van de uitstoot van schadelijke stoffen zoals fijn
stof en stikstofoxiden, niet zozeer op die van CO2.

De autobranche zit te springen om een sloopregeling. De verkoop van auto’s
keldert door de recessie. De premie zou het voor mensen aantrekkelijker
moeten maken om hun wagen in te ruilen voor een nieuwer exemplaar. De
partijen verwachten dat 100.000 oude auto’s en bestelauto’s worden ingeruild.

Crisispakket
Vorige week liet het kabinet weten als onderdeel van het crisispakket 65
miljoen euro uit te trekken voor een sloopregeling. De branche en andere
organisaties zoals verladersorganisatie EVO begonnen te morren dat het te
weinig was.

De overheidsbijdrage blijft 65 miljoen euro. RAI Vereniging, Bovag en
AutoRecycling Nederland (ARN) dragen 20 miljoen bij uit het fonds van ARN.
Dat fonds wordt ‘gevoed’ door de verwijderingsbijdrage (45 euro voor een
personenauto) die kopers betalen. De autobranche heeft daarnaast nog 10
miljoen euro achter de hand.

Zo snel mogelijk
De slooppremieregeling gaat zo snel mogelijk van start en eindigt als het
budget op is, aldus Cramers ministerie. Volgende week gaat een website
(nationalesloopregeling.nl) in de lucht met informatie voor de consument.

Voor personenauto's op benzine van voor 1990 bedraagt de premie 750 euro, voor
wagens uit de bouwjaren 1990 tot en met 1995 geldt een premie van 1.000
euro. Dieselauto's van voor 2000 leveren ook 1000 euro op. Bestelauto's
brengen afhankelijk van het gewicht tot 1.750 euro op.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl